EN 
27-08-2015

Carnegie: Україна на правильному шляху, але темп реформ занадто низький

Переклад - Миньо Христина для Європейського простору | Carnegie Endowment

Це спричинено відсутністю повноцінно функціонуючої демократичної системи у країні та постійними політичними негараздами.

Висновки експертів щодо децентралізації в Україні

У грудні 2014 року був прийнятий пакет реформ щодо децентралізації шляхом внесення поправок до Бюджетного Кодексу України. Реформа усунула значну кількість бюджетних проблем, які раніше перешкоджали ефективному наданню послуг та економічному розвитку на місцевому рівні. Було введено два додаткові види місцевих податків (на основі місцевого акцизного збору та податок на майно), створюючи тим самим джерела доходу для органів місцевого самоврядування.

Реформою бюджетної децентралізації було передано фінансування всіх децентралізованих функцій, за винятком охорони здоров’я, середньої та професійної освіти. Нова система покликана частково зрівняти дохід на душу населення, а не потреби у видатках.

Реформа значно розширила можливості для місцевих позик. Новий бюджетний закон дозволив зовнішні позики (включаючи приватні) для всіх міст. Зовнішнє запозичення дозволяється за умови, що Міністерство фінансів не подало заперечень протягом місяця, а обслуговування боргу не перевищує 10 відсотків бюджету і борг не перевищує законодавчо встановлену норму.

Новий бюджетний закон стосується як малих так і великих муніципалітетів, за умови добровільного об'єднання, забезпечуючи сильний фінансовий стимул до адміністративної консолідації. Ряд регіонів почали проектувати регіональні плани об'єднання громад.

До проведеної децентралізації процедури фінансування місцевих інвестиційних проектів були непрозорими. Фінансові субсидії на капітальні вкладення направлялися у місцеві бюджети за допомогою цільових субвенцій без чітких критеріїв. Реформа фіскальної децентралізації запровадила нову систему для регіонального розвитку: центральний уряд зобов’язався виділити 1 % всіх доходів для місцевих інвестицій, заснованого на основі нового, прозорого та конкурентного підходу, а також 10 відсотків за умовами співфінансування.

У липні 2015 року у парламенті був презентований проект змін до Конституції стосовно децентралізації. Парламент проголосував за рішення направити проект змін до Конституційного суду для встановлення відповідності двох існуючих конституційних положень: статті 157 (людські та громадянські права) і статті 158 (про порядок подання поправок). Схвалені судом зміни тепер повинні пройти в першому і другому читаннях в парламенті. Перше читання вимагає простої більшості в 226 голосів, а друге вимагає конституційної більшості у 300 голосів. Якщо процес пройде успішно, то весною 2016 року в Конституцію України внесуть значні поправки. Статус територій підконтрольних сепаратистам на сході України залишається невирішеним і підлягає ретельному обговоренню у Раді.

Загальна оцінка прогресу України у виконанні плану реформ у серпні 2015 р.

Політичні реформи мали успіх у відновленні політичної системи після її краху у лютому 2014 році, проте ще не створили добре функціонуючої демократії. Виконавча влада розподілена між Президентом та Прем’єр-міністром і це знизило темп реформ. Законодавчий нагляд уряду залишається слабким і парламентська опозиція не забезпечує ефективний контроль. Темпи судової реформи, як і раніше, повільні, і політичний контроль над судовою владою залишається.

Україна досі уникала дефолту і працювала наполегливо, щоб стабілізувати економіку в умовах безпрецедентних викликів і тисків, щонайменше підтримала вже досягнуту тимчасову макроекономічну стабілізацію. Цього не вдалося б зробити без тиску міжнародної спільноти та громадянського суспільства і це надзвичайно важливо, щоб не збитися з курсу. На даному етапі лише кілька нормативних змін можна вважати по-справжньому системними реформами. У багатьох випадках прийняті закони є успішними, проте здебільшого вносяться «косметичні» зміни. Тим не менш, є і чіткі позитивні тенденції в багатьох сферах, наприклад: скасування державного контролю, відкриті бази даних, реформи у секторі енергетики, банківської справи та впровадження антикорупційних заходів.

Враховуючи масштаби кризи на сході країни, правоохоронні органи відреагували на загрози безпеки відносно добре у надзвичайно складних умовах. Армія, Національна гвардія та міліція поступово стають краще оснащені і здатні реагувати на виклики з боку сепаратистів, що підтримуються Росією. Служба Безпеки України добре реагує, коли виникає необхідність нейтралізувати загрози терактів у районах, що межують із зоною антитерористичної операції. Однак, звинувачення в корупції, незаконному обігу нелегальних товарів і зброї, і поганого управління в різних підрозділах правоохоронних органів настільки широко поширені, що вони затьмарюють успіхи реформ. Прогрес реформи безпеки та правоохоронної діяльності є нестабільним і недовіра до правоохоронних органів залишається проблемою.

Реформа децентралізації має потенціал запровадити добре збалансовану систему управління державними фінансами. Однак, це також тягне за собою ризик. Це може істотно підвищити рівень місцевого боргу та корупції, а також призвести до фінансової уразливості. Введення місцевого податку на нерухомість є прогресивним заходом, але багато громадян потребують технічної підтримки в розробці локальних систем для управління цим податком. Основним джерелом місцевих прибутків є прибутковий податок, який стягується на основі зайнятості, а не проживання. Це спотворює розподілення у бік більш багатих громад та руйнує плани по впровадженню місцевого прибуткового податку. Децентралізація, найімовірніше, буде дуже складною.



Додати коментар:

Ваше ім'я*:
E-mail:
Коментар* :
Код (4 символи)* :
     інше зображення
   

* — поля обов'язкові для заповнення


Якими є Ваші очікування від співпраці України та ЄС у візовій сфері?

Очікую на скасування візового режиму наступного року

 — 525

Сподіваюся, що шенгенську візу найближчим часом отримати буде легше

 — 182

Думаю, що збільшиться кількість довготривалих багаторазових віз

 — 133

Мені байдуже

 — 73

Всього голосів: 913










 
© 2007 – 2009   Портал "Європейський простір". Використання матеріалів вітається за умови гіперпосилання: http://eu.prostir.ua

Украина онлайн
      Украинский портАл   
      META-Ukraine